Meny
Tipsa en v�n

Fisk, graviditet och amning

Är du gravid eller ammar så rekommenderar myndigheterna att du äter 200-300 gram fisk i veckan. Kom bara ihåg att följa några enkla råd:

Fisk innehåller många viktiga näringsämnen och vitaminer såsom D-vitamin, jod, selen och omega-3 fettsyror, som är viktiga för dig och ditt barn.

Fisk är bra både för dig och fostret

Under graviditeten har ditt barn användning för de viktiga omega-3 fettsyra som finns naturligt i fisk. De hjälper till att utveckla både barnets ögon och hjärna. Det ligger faktiskt lite sanning bakom skrönan att man blir smart av fisk. Fisk och dess näringsvärde förebygger också en för tidig förlossning och forskning visar att mödrar som har ätit mycket fisk under sin graviditet får smartare barn.

Ät fisk när du ammar

I barndommen och speciellt under de första levnadsåren är rätt näringsintag givetvis extra viktigt. När du ammar överförs de näringsämnen du får i dig via din kost till barnet via modersmjölken. Bra mat för dig är alltså bra mat för ditt barn. Därför bör du äta sunt och varierat när du är gravid. Rekommendationen är 200-300 gram fisk per vecka. Hitta inspiration till det här bland alla våra recept.

Fisk med omtanke

Det är tyvärr vanligt att gravida och de som ammar väljer bort fisk från menyn. Det finns en rädsla att fisken ska innehålla en för hög grad av tungmetaller. Det är bra att vara kritisk och du ska vara uppmärksam. Viss fisk löper en viss risk att ha för höga halter av kvicksilver, dioxin och andra tungmetaller. Är du gravid eller ammar, då bör du som huvudregel hålla dig till mindre fiskar såsom rödspätta och torsk och minska konsumtionen av stora fiskar såsom t.ex. tonfisk och lax.

 

Varför är fet fisk nyttigt?

 

- Läs mer om omega-3 och dess nyttiga egenskaper...

Fisk är bra för mat!
Fetare fiskarter innehåller förutom omega-3 även massor av D-vitamin! Läs mer här...