Meny
Tipsa en v�n

Vitaminer och mineral

Fisk innehåller nyttiga ämnen som kan vara bra.

Fisk är en fantastisk källa till viktiga vitaminer och mineraler som det kan vara svårt att få i sig tillräckligt av genom att äta annan typ av mat.

Fisk och D-vitamin

D-vitamin är viktigt för att kroppen ska ta upp och omsätta kalk och fosfor i våra ben och muskler. Vi kan i kroppen omvandla solljus till D-vitamin, men under vinterhalvåret räcker inte ljuset till för att producera tillräckligt med D-vitamin. I kosten finns större mängder av D-vitamin bara i fet fisk som lax och hälleflundra, som också har ett högt innehåll av omega-3-fettsyror.

Fisk och jod

Jod finns i alla typer av fisk. Jod är ett mineral och ingår i de hormoner i sköldkörteln som reglerar kroppens ämnesomsättning. Vid jodbrist kan sköldkörteln förstoras, vilket kan leda till sjukdomen struma. Dessutom kan det orsaka störningar i ämnesomsättningen.

Fisk och selen

Selen finns också i alla typer av fisk och skaldjur. Selen är ett mineral, och det har en viktig funktion som antioxidant i kroppens celler och immunsystemet. Dessutom tyder nya studier på att selen kan fungera cancerförebyggande.

Källa: www.2gangeomugen.dk

 

Om du vill veta mer om vitaminer- och mineralinnehåll?

Läs mer på Livsmedelsverket